wayflyer logo

Wayflyer bereikt unicorn-status en haalt 150 miljoen dollar op om eCommerce-bedrijven wereldwijd te ondersteunen

• Het Ierse op inkomsten gebaseerde financierings- en groeiplatform voor e-commercewinkeliers heeft $150 miljoen opgehaald in een Serie B-ronde, mede geleid door DST Global en QED Investors, waardoor Wayflyer na het geld een waardering van $1,6 miljard heeft.
    • De investering zal worden gebruikt om de wereldwijde expansie van Wayflyer in de VS, Europa en Azië voort te zetten, en zal het bedrijf in staat stellen talent van wereldklasse aan te werven en zijn productaanbod uit te breiden
    • De verhoging volgt op een intense periode van groei voor het bedrijf in 2021, waarin de kasvoorschotten met meer dan 900% op jaarbasis stegen
    • Tot de terugkerende investeerders behoren Left Lane en Guillaume Pousaz (oprichter van Checkout.com), met nieuwe investeerders zoals Prosus, J.P. Morgan en Madrone Capital Partners.

Atlanta / Dublin / Londen, 1 februari 2022: Wayflyer, het op inkomsten gebaseerde financierings- en groeiplatform voor e-commercebedrijven, kondigt vandaag zijn Series B-financieringsronde van $150 miljoen aan. De verhoging brengt Wayflyer's waardering na het geld op $1.6bn, waardoor het pas de 6e unicorn van Ierland is.

De kapitaalronde werd gezamenlijk geleid door DST Global en QED Investors. Zij werden vergezeld door 3 nieuwe investeerders; Prosus, Madrone Capital Partners en J.P. Morgan. Bestaande investeerders Left Lane Capital en Guillaume Pousaz (oprichter van Checkout.com) namen ook deel.

Nu eCommerce wereldwijd snel blijft groeien, heeft Wayflyer een unieke positie om ambitieuze eCommerce bedrijven te helpen hun ware potentieel te ontsluiten en een aantal van de kritieke uitdagingen op te lossen die groei lange tijd in de weg hebben gestaan. Door de combinatie van toegang tot kapitaal en inzichten die eCommerce bedrijven helpen dat kapitaal effectief in te zetten, fungeert Wayflyer als een betrouwbare groeipartner voor duizenden webwinkeliers wereldwijd. Om haar impact op de wereldwijde eCommerce te vergroten, zal Wayflyer deze financieringsronde gebruiken om de komende jaren miljarden dollars te verstrekken aan ambitieuze eCommerce merchants.

Wayflyer's Serie B ronde komt na een periode van aanzienlijke groei voor het bedrijf uit Dublin. Alleen al in 2021 haalde Wayflyer een Serie A ronde van $76 miljoen op, breidde uit naar nieuwe markten zoals Spanje en Nederland, opende een eigen kantoor in Atlanta en sloot partnerships met onder andere Adobe, Sezzle en eBay UK. Het aantal medewerkers van Wayflyer steeg in 2021 met 525%, van 40 naar 250, en de jaarlijkse kapitaalinzet groeide met meer dan 900% op jaarbasis.

De eCommerce sector vertoont geen tekenen van vertraging in 2022, met een voorspelde omzet van 5,4 miljard dollar tegen het einde van het jaar. Tegen deze achtergrond zullen de fondsen van Wayflyer's Serie B ronde worden gebruikt om de aanwezigheid in de huidige gebieden verder uit te bouwen, uit te breiden naar nieuwe gebieden in Europa en Azië, het productaanbod verder uit te breiden en wereldwijd de beste talenten aan te nemen.

Aidan Corbett, CEO van Wayflyer, zegt:

"Sinds de lancering in april 2020 heeft Wayflyer zich onophoudelijk gericht op het helpen van onze klanten om te groeien en op het wegnemen van de barrières die hun potentieel beperken. De oprichters met wie we samenwerken hebben ongelooflijke ideeën en een passie om dingen te laten gebeuren; ze streven er voortdurend naar om nieuwe wegen in te slaan en verder te gaan in het bedrijfsleven - en wij zijn er trots op hen te ondersteunen en hen te helpen nieuwe hoogten te bereiken. Onze Serie B ronde zal ons helpen ons aanbod aan klanten uit te breiden, uit te breiden naar spannende nieuwe gebieden, en meer talent van wereldklasse aan te nemen. We zijn nog maar aan de oppervlakte van wat hier mogelijk is, en met een ongelooflijk team dat samenwerkt om de grootste uitdagingen in eCommerce op te lossen, kan ik niet enthousiaster zijn over wat ons nog te wachten staat."

Tom Stafford, medeoprichter en managing partner bij DST Global, zei:

"Aidan, Jack en het Wayflyer team blijven gefocust op het helpen van eCommerce bedrijven om te groeien en hun potentieel te maximaliseren. We zijn onder de indruk van hun inzet om de beste producten voor hun klanten te bouwen en hun klanten proactief te helpen groeien via analytics, praktische inzichten en aantrekkelijk geprijsde financiering. We zijn blij dat we het team kunnen blijven ondersteunen, nu Wayflyer wereldwijd uitbreidt en innovatieve financierings- en groei-oplossingen biedt aan eCommerce bedrijven over de hele wereld."

Sandeep Bakshi, hoofd investeringen voor Europa bij Prosus Ventures, voegde hieraan toe:

"De pandemie heeft de adoptie van eCommerce wereldwijd versneld en Wayflyer transformeert de financiële dienstverlening voor eCommerce bedrijven die snel willen schalen, door hen te helpen toegang te krijgen tot kapitaal, voorraad en inzichten tegen aantrekkelijke voorwaarden. Aidan, Jack en hun team hebben een diep inzicht in wat waarde creëert voor hun klanten. De financiële en zakelijke innovatie die Wayflyer biedt, zal helpen om eCommerce ecosystemen wereldwijd te voeden."